Body Comp Transformation – Ernährung & Mindset – TWUP #32

Body Comp, kurz für engl. Body Composition, steht für Körperzusammensetzung. Wieviel Muskelmaße? Wieviel Körperfett? Eine Body Comp Transformation, also Fett runter, Muskel rauf, ist eines der häufigsten Ziele aller die Trainieren. Wolfgang gibt Einblick in die Ernährung und das Mindset hinter den vielen erfolgreichen Body Comp Transformationen, die ihn in den letzten 10 Jahren auf der ganzen Welt bekannt gemacht haben.

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Body Comp Transformation – Training – TWUP #30

Body Comp, kurz für engl. Body Composition, steht für Körperzusammensetzung. Wieviel Muskelmaße? Wieviel Körperfett? Eine Body Comp Transformation, also Fett runter, Muskel rauf, ist eines der häufigsten Ziele aller die Trainieren. Wolfgang gibt Einblick in das Training hinter den vielen erfolgreichen Body Comp Transformationen, die ihn in den letzten 10 Jahren auf der ganzen Welt bekannt gemacht haben. 

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Physiotherapie & Training mit Roman Pallesits – TWUP #29

Roman Pallesits ist Physiotherapeut aus Wien mit 20 Jahren und über 40.000 Therapiestunden Erfahrung.

    • 1:00 Physiotherapie mit anschließendem Krafttraining – In der Ruhe liegt die Kraft
    • 3:30 Chiropraktik – Pseudo oder sinnvoll?
    • 6:08 Die 3 wichtigsten Techniken in der Physiotherapie
    • 9:00 Ginastica Natural – Allgemeine Informationen
    • 14:12 Turntraining vs. Krafttraining (Übungsprogression vs. Gewichtsprogression)
    • 18:10 Chiropraktiker im Leistungssport – Was sind die sinnvollsten Techniken?
    • 25:30 Das Klientel von Physiotherapeut Roman Pallesits
    • 32:00 Die Vielseitigkeit des Jobs als Physiotherapeut – Der Lebenslauf von Roman Pallesits
    •  36:00 Physiotherapie als Ausbildung – Karriere machen
    • 42:12 Supplementierung und Ernährung nach der OP in Verbindung mit Physio
    • 44:00 Warum Studien im Bereich Physiotherapie nicht so relevant sind wie oft propagiert
    • 52:11 Neuroathletik bei Olympia – Sprinter in Rio
    • 55:50 Studie übers „Tapen“ bei Athleten zur Schmerzlinderung?
    • 1:01:00 Isolierende Muskelübungen gegen chronische Schmerzen
    • 1:03:00 Stretching in der Physiotherapie – Vor- und Nachteile
    • 1:09:25 Online Katalog mit Übungen + Erklärung für Pallesits‘ Patienten
    • 1:12:12 Warum Online Youtube Physio Tutorials eine große Hürde und doch Chance sind

Mehr über Roman auf Physiotherapeuten.at

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Mindset & Mental Training mit Peter Sobotta – TWUP #27

Peter Sobotta ist UFC Veteran, Präsident von Nova FC, BJJ Black Belt und der Mann hinter dem Planet Eater MMA Gym.

Die Themen Mindset und Mental Training, insbesondere im Kontext von Sport sind heute größer als je zuvor.

Und in kaum einem Sport spiet das Mindset eine so große Rolle wie im MMA (Mixed Martial Arts), da in kaum einem Sport die Konsequenzen einer Niederlage so signifikant sind. Der Gegner hat das Ziel Dich entweder bewusstlos zu schlagen, bewusstlos zu würgen oder eine deiner Gelenke zu brechen.

Peter Sobotta kämpft seit 10 Jahren in der UFC, der Champions League des MMA. Und hat in dieser Zeit viele große Erfolge und einige Niederlagen erlebt. Er erzählt von seiner mentalen Einstellung vor einem Kampf und wie sich sein Mindset in der letzten 15 Jahren seiner Karriere als Profi-Kämpfer verändert hat.

Peter und Wolfgang sprechen von seine Arbeit mit einem Mental Coach, Mental Training und Visualisierung im Allgemeinen und der Trainierbarkeit von „Härte“.

Und auch über Peter’s kommenden Kampf bei UFC London im März sowie seine Vorbereitung bei ATT in Miami darauf.

Die komplette Timeline dieser Episode des TWUP ist:

  • 0:20 Peter Sobotta über seinen baldigen UFC Fight in London und über Weight Cuts
  • 7:20 Peter über sein Mindset im Kampf und seine Entwicklung vom blutigen Anfänger zum selbstbewussten Fighter
  • 15:40 Peter über sein Mental Training mit seinem Coach: Wie er sein Selbstbild verändert hat!
  • 22:40 Visualisierung im Krafttraining. Das Zusammenspiel zwischen Nervensystem und Muskulatur
  • 26:08 Einheitliche MMA Trainer Ausbildung dank GEMMAF. Und MMA bei Olympia!
  • 31:40 Hirn Scans der dt. Boxer und American Football Spieler – Studie: Gefahren fürs Gehirn!
  • 36:20 Über ungesunde Ernährung im Sport und trotzdem Leistung – Usain Bolt & FastFood
  • 42:20 Peter erzählt von Entwicklung der „Toughness“ im MMA. Welche (Kämpfer)-Typen gibt es im MMA?
  • 51:35 ATT Miami: Peters Vorbereitung für UFC Fight in London
  • 55:20 Wie Peter diverse Mental Tools im Kampf anwendet (z.B. Kampfschrei)
  • 1:02 Hat Mentaltraining eine Zukunft im MMA?

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Beef mit Veganern – Ökologie – TWUP #26

Die vegane Ernährung ist präsenter als je zuvor. Obwohl Wolfgang grundsätzlich keine vegane Ernährung empfiehlt, sieht er einige Vorteile in einer veganen Ernährung. Diese Episode beleuchtet jedoch nicht die Vor- und Nachteile einer veganen Ernährung. Sondern die häufigsten Aussagen mit denen eine vegane Ernährung aus ökologischer Sicht propagiert wird.

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Referenzen:

„Nutritional and greenhouse gas impacts of removing animals from US agriculture“ Proc Natl Acad Sci U S A. 2017 Nov 28; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5715743/

„Meat vs. Miles. Coverage of livestock, transportation emissions hypes controversy“ Columbia Journalism review. https://archives.cjr.org/the_observatory/meat_vs_miles.php

„Don’t Blame Cows for Climate Change“ https://www.ucdavis.edu/news/don’t-blame-cows-climate-change

Cars or livestock: which contribute more to climate change? http://news.trust.org/item/20180918083629-d2wf0

https://www.peak-human.com/post/part-41-dr-frank-mitloehner-corrects-every-myth-you-ve-ever-heard-about-cows-methane-climate

Am J Clin Nutr. 2011 May. Changes in consumption of omega-3 and omega-6 fatty acids in the United States during the 20th century. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21367944?dopt=Abstract

Omega-6 and omega-3 oxylipins are implicated in soybean oil-induced obesity in mice. Scientific Reports, Volume 7, Article number: 12488 (2017) https://www.nature.com/articles/s41598-017-12624-9

Livestock: On our plates or eating at our table? A new analysis of the feed/food debate. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2211912416300013

Journal of Agricultural and Environmental Ethics. „Field Deaths in Plant Agriculture“ https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10806-018-9733-8

https://www.jagdverband.de/jagdstatistik

„On Eating Meat: The truth about its production and the question of whether we should eat it“ by Matthew Evans. https://amzn.to/2PylSm2

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Coaching & Evolution with Roan Heming – TWUP #25

(English) Roan Heming runs a Consultation & Nutritional Supplement Business based in London, UK which distributes worldwide.

Roan Heming came over from London for the day to sit down with Wolfgang and talk about evolution of Personal Training and Coaching. His own path from working the hospitality business in Australia, to becoming a Personal Trainer, then opening a Personal Training in London, to open a online nutritional supplement business that now turned into a Consultation & Nutritional Supplement Business that he runs remotely, while traveling the world.

Roan and Wolfgang also speak about Continuous Glucose Monitoring (CGM) and some of their latest experience, primarily the different effect of carbohydrate on the blood sugar based on the method of preparation.

They also touch on a junk food diet for athletic population and the hot topics of sleep and digestion.

The full timeline of this episode of the TWUP is:

  • 0:30 What are the fundamentals of personal training?
  • 2:05 How did Roan Heming become a personal trainer?
  • 5:50 What are the characteristics of a good PT?
  • 9:20 Opening his own gym – Various kinds of gym models
  • 12:20 Personal Trainer Gym – How does it work for the clients?
  • 18:37 Roan on starting his online supplement shop
  • 21:30 Why personal consultation for supplements is very important
  • 25:40 Why optimal health needs to be the base of optimal performance
  • 31:20 Why McDonalds is the preferable choice for athletes at the Olympics
  • 37:30 How the style of cooking influences your eating habits
  • 39:00 Individual blood sugar reactions to different foods
  • 45:10 Where does the digesting of the food start?
  •  49:00 How stress influences blood sugar levels in life situations
  • 54:50 How to improve your digestion in a natural manner
  • 58:00 The dangers of sleep apnea explained
  • 1:02:10 Oura Ring – Monitoring your sleep
  • 1:09:20 How mental and psychological factors influence your daily life
  • 1:16:20 Change your mindset – It is a marathon not a sprint!

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Beef mit Veganern – Physiologie – TWUP #24

Die vegane Ernährung ist präsenter als je zuvor. Obwohl Wolfgang grundsätzlich keine vegane Ernährung empfiehlt, sieht er einige Vorteile in einer veganen Ernährung. Diese Episode beleuchtet jedoch nicht die Vor- und Nachteile einer veganen Ernährung. Sondern die häufigsten Aussagen mit denen eine vegane Ernährung aus ernährungsphysiologischer Sicht propagiert wird.

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Referenzen:

The Journal of Nutrition. Volume 133, Issue 11. The Critical Role Played by Animal Source Foods in Human (Homo) Evolution. https://academic.oup.com/jn/article/133/11/3886S/4818038

Impact of meat and Lower Palaeolithic food processing techniques on chewing in humans https://www.nature.com/articles/nature16990

Origins of the Human Predatory Pattern: The Transition to Large-Animal Exploitation by Early Hominins https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/701477

Science. 1999 Apr 23. Environment and behavior of 2.5-million-year-old Bouri hominids. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10213682/

Serum concentrations of vitamin B12 and folate in British male omnivores, vegetarians, and vegans: results from a cross-sectional analysis of the EPIC-Oxford cohort study https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2933506/?tool=pubmed

Vitamin B-12 status, particularly holotranscobalamin II and methylmalonic acid concentrations, and hyperhomocysteinemia in vegetarians. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12816782

Effect of creatine supplementation and a lacto-ovo-vegetarian diet on muscle creatine concentration. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12432177

Vegan diets: practical advice for athletes and exercisers https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5598028/

Taurine concentrations in the diet, plasma, urine and breast milk of vegans compared with omnivores. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3676193/

Taurine: a conditionally essential amino acid in humans? An overview in health and disease. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12514918/

Plasma concentrations and intakes of amino acids in male meat-eaters, fish-eaters, vegetarians and vegans: a cross-sectional analysis in the EPIC-Oxford cohort https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4705437/

Vitamin B1, B2 and B6 status of vegetarians. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1797957

Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25057538/

Effect of vegetarian diets on zinc status: a systematic review and meta-analysis of studies in humans. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23595983

Is iron and zinc nutrition a concern for vegetarian infants and young children in industrialized countries? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24871479

EPIC-Oxford: lifestyle characteristics and nutrient intakes in a cohort of 33 883 meat-eaters and 31 546 non meat-eaters in the UK. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12740075/

Dietary iron intake and iron status of German female vegans: results of the German vegan study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14988640/

Iron-deficiency anemia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25946282/

Nutrient intake and iron status of Australian male vegetarians. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10201799

Nutrient intake and haematological status of vegetarians and age-sex matched omnivores. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7956998

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